Dania z owoców i/lub warzyw

sobota, 01 grudnia 2012

Niesamowita jest ta polska nazwa :)

Wężymord (inaczej czarny korzen) zawdziecza swoja nazwe czasom, w ktorych uzywano go jako lekarstwa na jad zmij. Juz o nim pisalam, ale do tej pory nie mialam okazji pokazac zadnego przepisu z nim w roli glownej. Mam wrazenie, ze w Niemczech jest popularniejszy niz w Polsce, ale i tu nie jest powszechnie znany...

W kazdym razie, niedawno natrafilam na zbior przepisow na dania z warzyw korzeniowych, no i postanowilam troche poeksperymentowac. Malo tego - trafil przepis wykorzystujacy nie tylko rzadkie warzywo, ale i owoc egzotyczny :)

http://kwiecienkaodkuchni.blox.pl/resource/persymona_i_wezymord.jpg

Skladniki na 4 porcje:

800g wezymordu

4 persymony (kaki)

100g grzybow

150ml bulionu

1 lyzka miodu

2 lyzki soku z cytryny

sol, pieprz

Wezymord obrac (jak marchewke czy szparagi, do ktorych czesto jest porownywany) i podgotowac w lekko osolonej wodzie 8-10 minut. Persymony umyc i pokroic (mozna nieobrane) na cwiartki, a grzyby rowniez na cwiartki lub polowki. Do naczynia zaroodpornego wylozyc wezymord, persymony i grzyby. Miod, sok z cytryny i bulion wymieszac na sos i polac nim je.

Piec w temperaturze 180 stopni ok.20 minut.

http://kwiecienkaodkuchni.blox.pl/resource/wezymord_z_persymona.jpg

Chcialam podawc posypane czyms zielonym, no ale okazalo sie, ze pietruszka tak srednio pasuje... Pewnie mieta bylaby lepsza :)

Ale wężymord - pycha :)

środa, 09 maja 2012

Zawijaski idealne na lekka kolacje :)

Akurat na to polaczenie bym nie wpadla... Zielone szparagi - moje ulubione - i marchewka... Mniam!

Przepis widzialam tylko przez chwilke w jakiejs babskiej gazetce w poczekalni u lekarza, ale jego odtworzenie nie bylo trudne.

Skladniki na 2-4 osoby:

500g zielonych szparagow

4 marchewki

plasterki szynki parmenskiej

(gotowy) sos bernenski lub holenderski

pieprz, natka pietruszki

Szparagi umyc i odkroic im koncowki. Marchewki obrac i pokroic wzdluz na cwiartki. Gotowac razem przez ok.5 minut, odlac i zostawic do przestudzenia.

Na plasterkach szynki porozkladac szparagi i marchewke, zwinac w ruloniki. Ukladac w natluszczonej formie, popieprzyc i polac sosem.

Piec w temperaturze 175 stopni przez ok. 10 minut. Na ostatnie 3-4 minuty mozna wlaczyc funkcje grilla, zeby podpiec sos.

Gotowe zawijaski posypac natka pietruszki.

 

Jesli sosu nie ma zbyt duzo, to wychodzi calkiem lekkie danie :)

Jako ze szparagow u nas pod dostatkiem, chetnie dolacze do akcji "Sezon na szparagi" :) Oj, bedzie sie dzialo...

sobota, 26 marca 2011

Swietne jako i dodatek do miesnego obiadu, i jako wegetarianska kolacja :)

Do tego szybkie, proste i zdrowe - czegoz chciec wiecej?

Przepis pochodzi z ksiazki "Gesund essen. 30-Minute-Küche für Diabetiker", czyli zbioru przepisow na szybkie potrawy dla diabetykow.

Skladniki na 2 porcje:

2 male pory

550g ziemniakow

2 jajka

1 cebula

250ml bulionu (mozna przygotowac wiecej)

majeranek i natka pietruszki

sol, pieprz i galka muszkatolowa

100g kremowego serka

Pora umyc, przekroic wzdluz i pokroic na ok.3cm kawalki. Ziemniaki obrac i pokroic w podobnej wielkosci kostke. Jajka ugotowac i odstawic do ostudzenia. Cebule obrac i pokroic w piorka. Warzywa najpierw podsmazyc na patelni lub w malym garnku, a potem dolac bulion i gotowac do miekkosci. Majeranej i natke pietruszki umyc, posiekac i dodac do warzyw. Dodac serek, dobrze wymieszac. Doprawic pieprzem, sola i galka muszkatolowa.

Podawac z jajkiem, udekorowane natka pietruszki.

Jedna porcja ma 3 1/2 wymiennika weglowodanowego.

środa, 26 stycznia 2011

Kolejna, po mango z mozarella, wariacja na temat salatki caprese :)))

Zainspirowal mnie przepis w gazetce z "Biedronki", ale robiac te przekaske juz jej nie mialam (a do internetu nie chcialo mi sie biec z kuchni), wiec improwizowalam ;)

Wyszlo calkiem, calkiem.

Skladniki:

1 duze awokado

2 kulki mozzarelli

sol, pieprz kolorowy

oliwa z oliwek lub ocet balsamiczny

Awokado obrac, pozbawic pestki i pokroic na plasterki. Mozzarelle odsaczyc i rowniez pokroic na plasterki. Na telarzu ukladac naprzemiennie plasterki awokado i mozzarelli. Przyprawic sola i kolorowym pieprzem. Polac oliwa z oliwem (ja) lub octem balsamicznym (pan maz).

Bardzo udana kombinacja smakow :)

Ciekawe, z czym jeszcze mozna polaczyc mozzarelle?

środa, 22 września 2010

Obledne wyszly. Serio. Az zaluje, ze tak malo zrobilam...

Na szczescie, jest to tak prosta rzecz, ze nie ma zadnego problemu, zeby dzis powtorzyc. I jutro - koniecznie!

Przepis pochodzi z pazdziernikowego numeru "Mojego Gotowania".

Skladniki:

ok.1kg jablek

4-5 lyzek slodziku (ja nie dawalam)

2 torebki jasnego kisielu

cynamon

150-200g biszkoptow

Na blasze wylozonej papierem ciasno ulozyc biszkopty. 1/4 biszkoptow zetrzec lub pokruszyc i odstawic. Jablka obrac, usunac gniazda nasienne i zetrzec na tarce. Przelozyc do rondla i zagotowac ze slodzikiem. Dusic, az zmiekna. Doprawic cynamonem. Kisiel rozrobic w 200ml wody i dodac do ugotowanych jablek. Zagotowac razem. Goracy mus jablkowy wylozyc na biszkopty. Calosc posypac startymi biszkoptami. Odstawic, aby mus stezal.

Mniam...

 

poniedziałek, 17 maja 2010

Ha, zeby nie bylo, ze jemy tylko slodkie :)

Potrawa bardzo prosta, ale nigdy dotad na to nie wpadlam... Dopiero jak kupilam sobie (z ciekawosci przepisow i checi sprawdzenia sie w jezyku) hiszpanskie czasopismo kulinarne, to mnie olsnilo :) Proste, choc wymagajace czasu.

Przepis pochodzi z majowego numeru "Secretos de cocina"

Skladniki:

1kg (najlepiej) mlodych ziemniakow

tyle samo plasterkow boczku lub szynki (u nas pol na pol)

2 zabki czosnku

2 listki laurowe

1-2 galazki swiezego rozmarynu

Ziemniaki umyc i ugotowac w mundurkach z dodatkiem lisci laurowych, rozgniecionych zabkow czosnku i galazek rozmarynu. Odcedzic, ostudzic i obrac. Obrane ziemniaki owinac w plasterki boczku /szynki i ewentualnie spiac wykalaczka. Ulozyc w natluszczonej formie i piec ok 10-12 minut w temperaturze 200 stopni.

My zaserwowalismy je sobie do szparagow, ale pasuja do wielu potraw :)

 

środa, 20 stycznia 2010

Moja pierwsza propozycja w zabawie "Z widelcem przez kuchnie obu Ameryk" :) Zdecydowalam sie na meksykanskie guacamole, bo nie ma tam nic, czego musialabym teraz unikac ;)

Przepis pochodzi z polsko-meksykanskiego bloga kulinarnego "Majeranek y cilantro" - polecam jako zrodlo przepisow domowej kuchni meksykanskiej...

Skladniki:

2 miekkie awokado

2 zielone papryczki chili

1 mala cebula

1 sredni pomidor

sok z 1 limonki

sol do smaku

Awokado przepolowic, wyjac pestke, a miazsz wyciagnac lyzka. Zgniesc na miekka mase. Cebule obrac, drobno posiekac. Pomidora pokroic na drobne kawalki (ja dodalam tylko miazsz z pomidora), papryczki posiekac. Skladniki razem wymieszac. Wycisnac sok z limetki, dodac. Doprawic sola do smaku i jeszcze raz wymieszac.

I szybkie, i proste, i bardzo meksykanskie :)

 

niedziela, 27 grudnia 2009

Moj maly sukces na ziemi niemieckiej ;)

No, ale skoro wszystkie skladniki sa znane & lubiane, to czemu mialaby nie smakowac? Posmakowala nawet tak bardzo, ze dzis dorabialismy...

Skladniki:

500g kapusty kiszonej

100g suszonych grzybow

1 cebula

2 liscie laurowe

2-3 ziarenka pieprzu

Grzyby namoczyc kilka godzin w cieplej wodzie, nastepnie odcisnac i pokroic w paski. Wode zostawic. Cebule obrac i drobno posiekac. Kapuste odcisnac i, jesli jest zbyt kwasna, przeplukac. Przelozyc do garnka, dodac pokrojone grzyby, cebule, liscie laurowe i pieprz. Dobrze wymieszac i gotowac ok.45 minut, co jakis czas dolewajac wode, w ktorej moczyly sie grzyby i mieszajac, aby sie nie przypalilo.

Kuchnia Świąteczna i Noworoczna 01.XII.2009 - 05.I.2010

niedziela, 30 sierpnia 2009

Fajna nazwa, c´nie`? Taka kreatywna... Od razu brzmi lepiej niz `pieczone pomidory` :)

Przepis pochodzi z ksiazki "Nigella ekspresowo", a same pomidorki mozna jesc jako warzywna przekaske lub spozytkowac jako skladnik jakiejs salatki (Nigella poleca do nich rukole, miete i kozi ser). U nas sprawdzily sie jednak jako skladnik prostej kolacji...

Skladniki:

500g pomidorkow koktajlowych (lub innych drobnych)

2 lyzeczki soli w krysztalkach

(lub 1 lyzeczka zwyklej soli)

1/4 lyzeczki cukru

1 lyzeczka suszonego tymianku

2 lyzki oliwy z oliwek

Piekarnik rozgrzac do temperatury 220 stopni. Pomidorki przekroic na polowki i ulozyc (przecieta strona do gory) na blasze lub w naczyniu zaroodpornym. Oproszyc sola i cukrem, posypac tymiankiem i skropic oliwa. Blache lub naczynie wlozyc do rozgrzanego piekarnika i natychmiast wylaczyc. Zostawic pomidory na cala noc lub caly dzien, nie otwierajac drzwiczek.

Pycha!  

Pomidorowy Sezon 2009 

środa, 12 sierpnia 2009

Przepis calkiem nowy, bo z sierpniowych "Dobrych rad", ale od razu zostal odznaczony, bo zawiera wszystko na co aktualnie mialam ochote: i cukinie, i papryke, i pomidory, i ziola :)

Skladniki na 4 porcje:

2 cukinie (1 zielona + 1 zolta)

3 papryki (w roznych kolorach)

4 duze miesiste pomidory

1 duza cebula

2 zabki czosnku

2 lyzki posiekanych swiezych ziol (natka, bazylia)

3 lyzki oleju

2 lyzki octu z bialego wina

1 plaska lyzeczka cukru

sol

Cukinie pokroic w (pol)plasterki, a papryki w paski. Pomidory sparzyc, zdjac skorke, a miazsz pokroic w kostke. Cebule obrac i pokroic w piorka. Czosnek obrac i posiekac. W duzym garnku rozgrzac olej, wrzucic cebule z czosnkiem i podsmazyc chwilke. Dodac papryke i cukinie. Po ok. 5 minutach dodac pomidory i dusic na malym odniu kolejne 5 minut.

Danie przyprawic octem, cukrem i sola. Posypac ziolami.

Podawac mozna z chlebem lub jako dodatek do miesa :)

Opcjonalnie mozna uzyc rowniez baklazana czy krotko obgotowanej fasolki szparagowej. 

Pomidorowy Sezon 2009 

niedziela, 09 sierpnia 2009

Az sie zdziwilam czytajac ten przepis ("Lisa. Kochen & Backen", 07/09), ze to moze byc tak proste... Ale jest :)

Skladniki:

10 moreli

4 lyzki brazowego cukru

3 lyzki zimnego masla

Morele umyc, przepolowic i usunac pestki. Forme na zapiekanke natluscic (np.: maslem) i poukladac w niej polowki moreli (wglebieniem po pestce do gory). Posypac cukrem i platkami zimnego masla.

Piec w piekarniku (najlepiej sprawdza sie opcja grill) ok. 6-8 minut w temperaturze 250 stopni, ale i tak rzucac co chwile okiem, czy cukier sie juz skarmelizowal.

Swietnie pasuje do nich jogurt naturalny lub slodka smietanka z cukrem waniliowym :) ewentualnie lody waniliowe...

piątek, 07 sierpnia 2009

Schnüsch to polnocnoniemieckie danie jednogarnkowe, ale ja czesto robie je takze jako dodatek do kurczaka czy ryby :)

Swietnie daje sie poporcjonowac i zamrozic, wiec korzystajac z okazji zrobilam wieksza ilosc i bede miala na jesien/zime... Ponizszy przepis pochodzi z sierpniowego "Tina. Koch & Back-Ideen".

Skladniki na 4-6 osob:

1kg bobu

600g groszku w straczkach lub 200g mrozonego

250g fasolki szparagowej

2 srednie marchewki

1 srednia kalarepka

250g ziemniakow

sol, natka pietruszki

1/4 litra mleka

100g masla

Bob i groszek wyluskac i przeplukac. Fasolke oczyscic, umyc, poobcinac koncowki i przepolowic. Bob i fasolke gotowac w osolonej wodzie ok. 25 min. Marchewke, kalarepke i ziemniaki obrac i pokroic w plasterki. Dodac do bobu i fasolki na ok. 15 minut przed koncem gotowania. Groszek dodac na ok. 5 minut przed koncem gotowania.

Natke pietruszki umyc i drobno posiekac. Mleko i maslo zagotowac, dodac do nich pietruszke oraz szczypte soli. Warzywa odcedzic, wylozyc na cieply talerz i polac mlekiem z maslem.

 

wtorek, 21 lipca 2009

Na to jedno z najbardziej znanych sycylijskich dan skusilam juz sie kilka razy :)

Najczesciej je sie ja jako glowne danie, choc powstala jako salatka z pomidorow i baklazanow - typowego srodziemnomorskiego polaczenia warzyw.

Przepis pochodzi z ksiazki "Culinaria. Kuchnie Europy", z dzialu z kuchnia wloska.

Skladniki na duza porcje:

4 baklazany

1 duza cebula

4 lodygi selera naciowego

500g pomidorow

100g czarnych oliwek

2 lyzki kaparow

50g orzeszkow piniowych

4 lyzki oliwy z oliwek

3 lyzki octu balsamicznego

sol, pieprz, szczypta cukru

Baklazany pokroic w kostke o boku 2cm, posolic i odstawic na godzine, zeby puscily sok i dokladnie odsaczyc. Cebule obrac, pokroic w talarki i zeszklic na 2 lyzkach oliwy. Przelozyc na talerz. Na te sama patelnie wlac kolejne 2 lyzki oliwy i poddusic (ok.10min.) na niej oczyszczonego i pokrojone na kawalki lodygi selera. Pomidory sparzyc, oczyscic z pestek, posiekac i dodac do selera. Dusic razem jeszcze z 10 minut. Oliwki przekroic na pol i razem z kaparami, orzeszkami piniowymi, baklazanami i cebula polaczyc z pomidorami i selerem na patelni. Podgrzac, przyprawic octem, pieprzem, sola oraz cukrem i dokladnie wymieszac. Jarzynke marynowac dwie godziny i podawac lekko schlodzona.

 

środa, 01 lipca 2009

Dlugo nie moglam rozgryzc tego dalmatynskiego dania... Nie mialam pojecia czym jest ta blitva...

A blitva to bocwina :) Inne nazwy to: mangold, kapusta rzymska lub burak szpinakowy.

Krumpir to ziemniaki. I tyle - z tych dwoch skladnikow sklada sie to danie, ktore poznalam dopiero w czasie swojej rezydentury w Dalmacji...

Skladniki:

5-6 duzych mlodych ziemniakow

1,5kg bocwiny

1-2 zabki czosnku

sol, pieprz

oliwa z oliwek

Bocwine umyc i wysuszyc, odciac biale czesci lodyg. Liscie porwac na mniejsze kawalki. Ziemniaki oskrobac i pokroic na mniejsze kawalki lub kostke. Wstawic do osolonej wody i gotowac, az beda prawie miekkie - wtedy dodac bocwine. Gotowac razem kilka minut (az bocwina zmieknie). Odcedzic, ale najlepiej zostawic w garnku. Posolic, popieprzyc, dodac posiekany czosnek i oliwe z oliwek (tak, aby danie nie bylo suche) i wymieszac.

Danie jest uniwersalne - mozna je podawac na goraco, albo na zimno (w formie salatki). Sprawdza sie jako glowne danie albo tez jako dodatek, np.: do dan z ryb :)

   

To niestety moja ostatnia propozycja w tygodniu chorwackim :( Szkoda, ze byl to tylko jeden tydzien...

pe.es zamiast bocwiny swietnie sprawdza sie tez szpinak ;) mozna tez dodac smazona cebulke i/lub pomidory...

środa, 24 czerwca 2009

To dosc niespotykane polaczenie, ale jakie pyszne...

Jagody juz mi sie koncza :( Zostal jeszcze jeden pojemniczek, do wykorzystania jutro, a potem beda juz tylko borowki...

Skladniki:

400g arbuza

150g jagod

lyzeczka miodu

lyzeczka soku z cytryny

Arbuza pokroic na kawalki i usunac pestki. Wsypac do miseczki i dodac przebrane i umyte jagody. Skropic sosem miodowo-cytrynowym.

 

piątek, 12 czerwca 2009

Nie pamietam gdzie po raz pierwszy sie z nimi spotkalam... Na pewno bylo to wiecej niz jedno zrodlo (ksiazka kucharska czy artykul w czasopismie), wiec moge tylko przyznac, ze pomysl nie moj, ale zato ochoczo skopiowany :)

Wykonanie zajmuje troche czasu, no ale urodziny drugiej polowki to bardzo dobra okazja...

Skladniki:

100g mlecznej czekolady lub kuwertury

100g bialej czekolady lub kuwertury

500g duzych ladnych truskawek z szypulkami

wiorki kokosowe, wiorki czekoladowe, pistacje

(opcjonalnie: posiekane orzechy lub migdaly)

Czekolady rozpuscic (osobno) w kapieli wodnej. Truskawki oplukac, ale nie odrywac szypulek. Przygotowac wiorki i orzechy. Truskawke maczac w czekoladzie, a potem obtaczac w wiorkach lub orzechach. Odlozyc do zastygniecia. Do podania najlepiej przechowywac w lodowce.

 

 

Sezon Truskawkowy 2009 

poniedziałek, 25 maja 2009

A taki eksperyment kulinarny :) Inspiracją był przepis z "Kuchni malucha" - dodatku do miesięcznika "Dziecko", ale trochę go niechcący zmieniłam.

Składniki:

6 strąków świeżej kolorowej papryki

1 pęczek szczypiorku lub zielonej części dymki

400g twarogu

2 jajka

6 łyżek gęstej śmietany

sól. pieprz

Paprykę umyc, przekroic na pół wzdłuż i oczyścic z nasion. Twaróg rozetrzec z jajkami, posolic, popieprzyc i dodac szczypiorek. Ja juz tutaj dodałam śmietanę, choc w przepisie było, żeby śmietaną posmarowac nadzianą już paprykę - gapa jestem :)  W dodatku pokroiłam w kostkę jedną małą żółtą paprykę i dodałam do masy twarogowej.

Nafaszerowac połówki papryk masą twarogową i ułożyc na natłuszczonej blasze lub w naczyniu żaroodpornym. Piec ok. 25 minut w twmperaturze 200 stopni.

wtorek, 19 maja 2009

Tydzień z ciecierzycą ciąg dalszy :)

Ciecierzyca nam zasmakowała :) Dziś z powodu mojego jutrzeszego wyjazdu do Polski odbyło się wyjadanie zapasów & resztek... Odnalezione warzywa, chlebek pita z biosklepu, jogurt naturalny, no i ciecierzyca utworzyły razem super kolację :)

Składniki na falafle (przepis ze strony www.küchengötter.de):

1 mała puszka ciecierzycy (240g - waga po odsączeniu)

1 małe cebulki

1-2 ząbki czosnku

1 jajko

3 łyżki bułki tartej

sól, pieprz

garść posiekanej kolendry lub pietruszki

Ciecierzycę, posiekaną cebulkę i posiekany czosnek zmiskować z jajkiem, bułką tartą i przyprawami na puree. Jeśli jest zbyt rzadka, to dodać trochę mąki. Uformować kulki i lekko je spłaszczyć (ja spłaszczyłam je trochę za bardzo i wyszly mi kotleciki). Smażyć kilka minut na gorącym oleju.

Trudno powiedzieć ile - moje ściemniały baaardzo szybko...

Składniki na tzatziki:

1 mały zielony ogórek

1 jogurt naturalny

kilka łyżek serka typu Philadelphia (ja miałam po prostu resztkę)

1 ząbek czosnku

sól, pieprz

Ogórek umyć i zetrzeć na tarce o grubych oczkach. Jogurt wymieszać z serkiem i połączyć ze startym ogórkiem. Przyprawić posiekanym czosnkiem, solą i pieprzem.

Chlebek pita podgrzać na patelni bez tłuszczu i przekroić. Pitę posmarować w środku sosem tzatziki. Do środka włożyć liść sałaty, 2-3 plasterki pomidora, 1-2 falafle i kilka piórek czerwonej cebulki.

 :)))

poniedziałek, 18 maja 2009

Zazwyczaj nie fotografuję takich prostych rzeczy, bo w sumie nie ma nic nadzwyczajnego w połączeniu truskawek z jogurtem...

Tym razem postanowiłam jednak udokumentować ten deser :) Tak z przekory ;)

Składniki na 2 porcje:

250g jogurtu naturalnego

200g truskawek

1 kiwi

1 limetka

opcjonalnie trochę cukru pudru lub miodu

Truskawki umyć, obrać z szypułek i pokroić na kawałeczki. Kiwi obrać, pokroić na grube plasterki, a następnie te plasterki pokroić na ćwiartki. Jogurt zmieszać z sokiem z połowy lub całej limetki (w zależności od upodobań). Dosłodzić można cukrem pudrem lub łyżeczka miodu (jeśli potrzeba).

Deser układać naprzemiennie (jogurt - owoce) w szklankach lub pucharkach. Udekorować całą truskawką i plasterkiem limetki :)

czwartek, 14 maja 2009

Na guacamole jakoś nie mieliśmy ochoty, więc trzeba było inaczej spożytkować nadprogramowo kupione awokado...

Kreatywnie podeszłam do sprawy, czyli zmieszałam, co miałam :)

Składniki na dwie małe porcje:

1 duże miękkie awokado

100 g jogurtu naturalnego

sok z limetki (lub cytryny)

opcjonalnie 1 łyżka cukru pudru do smaku

Awokado obrać, usunąć pestkę i pokroić w drobną kostkę. Następnie rozetrzeć lub zmiksować je z jogurtem i doprawić sokiem z limetki (i cukrem pudrem).

:))

niedziela, 26 kwietnia 2009

Kolejny przepis na danie ze szparagów :) Rownież z gazetki "Frau im Trend" o szparagach & truskawkach... Jak widać, ten numer bardzo przypadł mi do gustu ;)

Składniki na 2 osoby:

500g zielonych szparagów

150g pomidorków koktajlowych

1 ząbek czosnku

sól, cukier, masło, oliwa (najlepiej jakaś pikantna - np. z chili)

Szparagi umyć, oskrobać ok. 1/3 od dołu i odciąć końcówkę. Gotować w wodzie z odrobiną soli, cukru i łyżką masła ok. 8 minut. Na patelni rozgrzać oliwę i chwilkę podsmażyć na niej ugotowane szparagi. Wyjąć. Na tej samej oliwie krótko podsmażyć posiekany czosnek i przekrojone na pół pomidorki.

Podawać z beszamelem i siekaną bazylią.

sobota, 25 kwietnia 2009

Dopiero po przeprowadzce do Niemiec zauważyłam istnienie szparagów...

Na początku nie wzbudziły we mnie entuzjazmu - w tym roku zaczęłam jednak kupować szparagi na targu: są trochę droższe niż te supermarketowe, ale i o niebo lepsze :) I tak stałam się wielką fanką tego warzywa ;)

Przyrządzanie szparagów jest całkiem przyjemne: zaczyna się od zakupów...  są białe, białe z lekko fioletowymi główkami i zielone szparagi (zielone są nieco bardziej intensywne w smaku, te z fioletowymi główkami smakują jak te całkiem białe - różnica jest tylko w "czystości" barwy), cienkie i grube (lepsze są te grubsze, ale te są też droższe) - wybór zależy od upodobań i celu zakupu (szparagi solo, sałatka, zapiekanka...).

Kolejny etap: obieranie (białych, bo zielone obiera się rzadko). Obrać, a raczej oskrobać można jak marchewkć - małą skrobaczką do warzyw. Ważne jest też odcięcie końców, bo te z reguły są drewniane w smaku.

Gotowanie: prawdziwa niemiecka gospodyni gotuje szparagi w garnku do gotowania szparagów ;) Wysokim, z wyjmowanym sitkiem - szparagi gotują się w nim pionowo... Według mnie, zwykły garnek, tyle że dość szeroki, też wystarczy :) Woda powinna być słodko-słona: na kilogram szparagów dodaje się łyżeczkę cukru i łyżeczkę soli. Białe szparagi gotuje się dłużej niż zielone: ja najpierw gotuję białe, a po ok. 8 minutach dodaję zielone i gotuję jeszcze z 8 minut. Gotowe :)

Klasyką jest sos holenderski, ale ja zrobiłam sos szynkowy:

250g śmietany

1 łyżeczka musztardy

200g gotowanej szynki, pokrojonej w kosteczkę

pieprz, sól

Śmietanę, musztardę i połowę szynki drobno pokrojonej zmiskować blenderem na gładki sos. Przyprawić. Podgrzać. Szparagi polać sosem, posypać resztą szynki i, opcjonalnie, posiekanym szczypiorkiem.

 

poniedziałek, 20 kwietnia 2009

Czyli słodkości bardzo naturalne :)

Przepis namierzony w "Poradniku domowym" z kwietnia. Teoretycznie jest to świetny dodatek do obiadu, na przykład do kurczaka, wieprzowiny czy cielęciny, ale można też jeść jak sałatkę czy lekkie danie wegetariańskie.

Składniki:

75dag marchewki (ja miałam minimarchewkę)

6 plastrów ananasa z puszki

mały kawałek imbiru

łyżka soku z cytryny

łyżka posiekanej natki pietruszki

pieprz, sól, masło

Marchewkę umyć i oskrobać. Pokroić w plasterki (ja zostawiłam minimarchewki w spokoju). 2 minuty blanszować we wrzątku. Odcedzić. Plastry ananasa pokroić na kawałki. Na patelni rozgrzać masło i podsmażyć na nim starty imbir. Dodać marchewkę i ananasa. Smażyć mieszając ok. 5 minut. Gotową jarzynkę doprawić sokiem z cytryny, solą i pieprzem. Posypać natką.

poniedziałek, 09 marca 2009

 Jak tylko natrafiłam na ten przepis, wiedziałam, że go zrobię :) Brukselkę lubię, ryby też...

Przepis pochodzi z gazetowej Galerii Potraw z wątku "Zwyrodniała kapusta" ;)

Składniki mojej wersji (na 1-2 osoby):

12 brukselek

100g masła

kilka rybek sardelek z puszki (ilość zależy od oczekiwanej intensywności w smaku masełka)

starty ser żółty

Masełko sardelowe: sardelki z puszki odsączyć i drobno pokroić. Utrzeć z masłem na jednolitą masę:

Brukselkę lekko podsmażyć na oleju, zalać posolonym wrzątkiem i gotować ok.10-12 minut. Gorącą brukselkę wyłożyć na półmisek, na środku położyć masło sardelowe, brukselkę i boki obsypać serem.

 Moje zdjęcie nie jest tak udane jak to w Galerii Potraw, ale potrawa na pewno była równie smaczna :)

Dodatki na bloga
Durszlak.pl